26 мая 2011 г.

Paranoia de după o finală pierdută

Iskra Rîbnița a cîștigat Cupa Moldovei pentru prima dată în istorie, după ce a învins în finală cu 2-1 Olimpia Bălți. O victorie meritată a Iskrei. Îmi pare rău doar de băieții din Bălți și de antrenorul lor Nicolae Bunea. Am ținut cu Olimpia, recunosc.
După meci, patronul Olimpiei, Serghei Chiseliov l-a atacat aiurea pe președintele Federației, Pavel Cebanu. L-a numit pe acesta ”căcat” și cu alte cuvinte murdare.
Pentru mine n-a fost o surpriză. Chiseliov e om bolnav rău. E paranoic. Costiujeniul plînge după el. Și dacă Federația nu-l va exclude definitiv din fotbal, va face o mare greșeală.
Așa oameni ca Chiseliov sperie lumea normală, care nu mai vrea să audă de fotbal, după ce aude căcatul care iese din gura acestui handicapat. În locul lui Pavel Cebanu l-aș da pe acest individ în judecată civilă pentru calomnie și aș scoate bani grei din el. Aș scoate toți banii pe care i-a primit un an întreg de la Adlan Șișkhanov ca să se facă prostituata acestuia.

20 мая 2011 г.

Publika TV a fost vîndută!!!

Televiziunea de ştiri Publika TV a fost vândută, vineri, 20 mai, directorului general al staţiei, Dumitru Ţîra. Contractul de vânzare-cumpărare a fost semnat la Chişinău, între reprezentanţii Bluelink Comunicazione, firmă care era acţionar majoritar la Publika TV şi Dumitru Ţîra.
,,Am decis să fac acest efort având în vedere valoarea acestui post de televiziune şi a echipei care a dat dovadă de profesionalism. Publika TV este deja un brand pe piaţa media din Moldova. Este prima mea investiţie de o asemenea anvergură şi am deplina convingere că într-un an şi jumătate va fi una profitabilă”, a declarat Dumitru Ţîra. El a mai spus că schimbarea acţionarului majoritar nu se va reflecta în nici un fel în politica editorială a postului. ,,Publika TV va rămâne un post de televiziune echidistant, iar adevăraţii stăpâni vor fi în continuare telespectatorii, care au găsit aici spaţiul în care pot spune liber ce gândesc”, a adăugat Ţîra.
Publika TV s-a lansat pe piaţă pe 7 aprilie 2010. Televiziunea are 370 de angajaţi şi este singurul post de ştiri din Republica Moldova. Dumitru Ţîra, noul proprietar, deține funcţia de manager încă de la înfiinţarea companiei Ştiri Media Grup, care include Publika TV, Publika FM şi publika.md.

sursa: www.publika.md

18 мая 2011 г.

Ставки сделаны или как грамотно приватизировать молдавский футбол

Не знаю, заинтересует ли кого-нибудь эта тема, но происходящее в молдавском футболе впервые наталкивает на мысль, что и спорт может быть не менее интересней молдавской политики и экономики.
Впервые с 2001 года чемпионом Молдовы по футболу стала не команда «Шериф» из Тирасполя, а кишиневская «Дачия», которую относительно недавно приобрел российский бизнесмен Адлан Шишханов.
Приехавший в 2008 г. погостить в гостеприимную Молдавию к небезызвестному молдавскому капиталисту Габриэлю Стати, Шишханов побывал на футбольном матче c участием команды «Дачии», где успел сообразить небольшую драку с одним из болельщиков футбольного клуба. Немного позже, после громкого скандала и небольших разочарований в гостеприимстве, Шишханов покупает футбольный клуб «Дачия» вместе с болельщиками и в срочном порядке начинает готовить его к чемпионству. Тогда Шишханову не поверили и с ухмылкой заявляли о его душевном нездоровье. Вода, однако, камень точит. В данном случае — футбол Молдовы точили деньги, которых в национальном чемпионате было не так много.
Стоит упомянуть, что средняя зарплата игрока Национальной дивизии Молдовы редко превышала 300 евро в 2008 году. Количество легионеров было минимальным, да и позволяли их себе в основном только лидеры чемпионата — тираспольский клуб «Шериф» и кишиневский «Зимбру».
Этот сезон был наиболее интересен с точки зрения зрительского внимания, симпатий и антипатий, финансовых вливаний и громких, а порой очень громких скандалов в молдавском футболе.
На горизонте «из ниоткуда» появился не только бизнесмен Адлан Шишханов, но и молодой молдавский миллионер Илан Шор, которому, волею судьбы, суждено было исполнить мечту своего ушедшего из жизни состоятельного и влиятельного отца Мирона Шора: в сезон 2010-2011 года ворвалась команда «Милсами» из Оргеева.
И эти две команды, на мой взгляд, стали основным возбудителем спокойствия тихого и унылого доселе чемпионата Молдовы по футболу, где лидером по умолчанию, на протяжении долгих десяти лет, оставался футбольный клуб «Шериф».
Изменили футбол, конечно же, деньги.
Легионеры «Дачии» и «Милсами» бессознательно противоборствовали патриархальной схеме, где все уже сложилось, и последние обязательно знали, кто станет первым. Команды выигрывали на удивление стабильно, не боясь по ходу чемпионата менять тренеров, докупать игроков и активно инвестировать в футбол.
«Дачия», получив доступ к практически неисчерпаемым для молдавского футбола богатствам Шишханова, стала чуть ли не объектом поклонения для средств массовой информации. Помимо практически всех выигранных игр, «Дачия» заняла серьезную часть на информационном поле Молдовы. Адлан Шишханов проявил себя и как достаточно грамотный стратег, инвестировавший не только в футбол, но и в его информационную составляющую.
И в этом году Молдова стала свидетелем шоу, где в ход шли не только кулаки болельщиков клубов, но и агрессивная риторика их владельцев, вполне схожая, впрочем, с риторикой политиков нашей небольшой-великой державы. Самым скандальным оказался Сергей Киселев, владеющий командой «Олимпия» из Бельц. Заявления, жесты, сделанные порой сгоряча и сходу, делали футбол настоящим кладом для журналистов и зрителей, соответственно.
«Дачия» все-таки стала чемпионом.
Цена вопроса, по оценкам разного рода экспертов , около 4-5 миллионов евро. Затраты «Милсами» — около 2-3 миллионов евро. Такие бюджеты в прошлом позволял себе только «Шериф», ставший единственным клубом Молдовы, зарабатывающим на футболе.
Но зачем, спрашивается, мишке погремушка?
Зачем Адлану Шишханову молдавский спорт, когда Россия в этом плане куда перспективнее?
Ответ мне показался удивительным, но простым, хоть и выдали мне его в демо-версии.
Молдова, оказывается, интересна своей бедностью, скромностью и небольшими размерами. В маленьком государстве, оказывается, очень просто делать свой бизнес большому капиталу. Легче приобретать, покупать и продавать. Российская команда в высшем дивизионе может быть по карману лишь миллиардерам. Зарабатывать на футболе очень сложно, но, все же, возможно.
И озвученная версия позволяет поразмышлять.
Оказывается, что для заработка на футболе достаточно сотрудничества с букмекерскими конторами, принимающими ставки на результат. Оказывается, что достаточно располагать грамотным менеджментом по всему миру, чтобы в один момент поставить нужную энную сумму на нужную команду и выиграть самым незатейливым способом миллион-другой. И за это не нужно платить ненадежным экстрасенсам.
В маленькое государство приходит большой капитал и покупает «большой футбол». «Кукловод», как у нас сейчас любят говорить, приобретает несколько клубов, а то и весь чемпионат, получая, таким образом, очень выгодный и нужный результат игр, когда того потребует ситуация...
«Куклы» бегают и получают зарплаты, журналисты — сенсации, болельщики — эмоции. И все довольны! Ведь ставки уже сделаны...

9 мая 2011 г.

Publika TV scoasă la vânzare

Arestarea milionarului Sorin Ovidiu Vîntu a născut un val de speculaţii privind înstrăinarea unora dintre afacerile lui! La “bursa zvonurilor”, ultima ştire lansată pe piaţă se referă la vînzarea postului Publika TV, pe care miliardarul îl deţine la Chişinău. Mai mult, se vorbeşte chiar şi de o sumă exactă şi de un cumpărător: 7.000.000 de euro, iar cel interesat să pună mîna pe televiziunea respectivă ar fi oligarhul basarabean Vladimir Plahotniuc.
Vîntu a lansat Publika TV anul trecut. Surse din anturajul afaceristului român ne-au mărturisit faptul că întreaga investiţie a costat 4,8 milioane de euro! “Boom”-ul de audienţă scontat a întîrziat însă să apară, iar încasările din publicitate dovedesc faptul că socoteala de la Bucureşti nu s-a potrivit cu cea de la Chişinău.
Publika TV a “acaparat” astfel doar 0,5% din piaţa de publicitate din Moldova, ceea ce înseamnă că înregistrează lunar venituri între 30 şi 50 de mii de euro. O sumă ridicolă în comparaţie cu previziunile făcute la momentul lansării postului.
Ar avea motive să o vîndă!
Postul TV ar fi aşadar, acum, o “gaură neagră”. Sursele noastre spun că Vîntu cheltuie lunar cu televiziunea de la Chişinău în jur de 175.000 de euro, în condiţiile în care, la început, scotea din buzunar în fiecare lună aproximativ 300.000 de euro!
Un calcul simplu arată că, în cel mai fericit caz, afaceristul român pierde lună de lună aproape 125.000 de euro. Deci are motive să vîndă afacerea!
În ciuda acestor cifre, Vîntu neagă că ar exista vreo intenţie din partea sa să vîndă televiziunea. “Nici pomeneală să vînd Publika TV”, declară afaceristul în exclusivitate pentru ziarul “Naţional”.
În realitate, susţin sursele noa­stre, problema este că preţul cerut, şi anume 10.000.000 de euro, nu atrage prea mulţi “clienţi”.
Nici o ofertă concretă!
Singurul mogul de la Chişinău considerat în stare să plătească o asemenea sumă este Vladimir Plahotniuc, un apropiat de-al fostului preşedinte moldovean Vladimir Voronin. Plahotniuc are deja trei televiziuni: “Prime TV”, liderul de piaţă din Moldova (un soi de PRO TV), “2 Plus” (care retransmite “Antena 1”) şi încă o televiziune pentru tineret.
Afaceristul chiar a făcut o contraofertă verbală de 7.000.000 de euro pentru Publika TV, dar discuţia s-a stins fără să se treacă la negocieri.
Un apropiat de-al miliardarului basarabean a povestit reporterilor noştri că “Vlad (n.n. – aşa cum este cunoscut Vladimir Plahotniuc) a aruncat o sumă, dar e decis să intre la negocieri doar dacă preţul scade mult mai mult!” “Nu este interesat să cumpere la 7.000.000 de euro, pentru că Publika nu face atîţia bani! Ce e drept, televiziunea lui Vîntu are studiouri cum nici în România nu există, darămite în Moldova. S-au băgat mulţi bani acolo. Cota de piaţă a televiziunii e însă mică! Mai nou, cel mai interesat să ia televiziunea lui Vîntu este premierul Filat!”, ne-a mai dezvăluit apropiatul miliardarului basarabean.
Prim-ministrul moldovean Vladimir Filat este, la rîndul său, unul dintre cei mai bogaţi moldoveni şi, logic, ar fi interesat să aibă sub control o televiziune cu răspîndire naţională, cum este Publika TV.
Filat are la Chişinău o presă în majoritate ostilă şi ar mai putea echilibra în acest fel jocurile politice.
E obligat să mai scadă din preţ!
Pe lîngă premierul basarabean şi Plahotniuc s-a mai vehiculat şi un alt nume ca potenţial cumpărător al televiziunii lui Vîntu. E vorba despre Anatol Stati, de asemenea un afacerist considerat foarte bogat.
Şansele ca acesta să preia Publika TV sînt însă mici. Fiul său, Gabi Stati, a declarat în exclusivitate pentru “Naţional” că, deocamdată, altele sînt priorităţile familiei.
“Dacă tata s-a gîndit peste noapte să cumpere televiziunea, atunci o cumpără, dar nu ştiu aşa ceva! Noi avem alte proiecte în media”, ne-a spus Gabi Stati.
Un proiect ar fi lansarea săptămîna viitoare la Chişinău a unei publicaţii de paparazzi, care se va numi “Fără secrete”!
Pînă la urmă, Vîntu nu prea are de unde alege cumpărători, iar scăderea drastică a preţului cerut iniţial – 10.000.000 de euro – este singura variantă ca să vîndă Publika. Asta, desigur, dacă îşi doreşte mult!
Cine este Vîntu?
Potrivit Topului celor mai bogaţi 300 de români, Sorin Ovidiu Vîntu are o avere estimată la 1,5 miliarde de euro. Magnatul este proprietarul trustului de presă Realitatea-Caţavencu, dar a dezvoltat afaceri şi în domeniul imobiliar şi pe piaţa de capital. Vîntu mai are în portofoliu postul tv Telesport şi s-a retras din presa scrisă, după ce a luat decizia să închidă ziarele “Ziua”, “Cotidianul” şi săptămînalul “Academia Caţavencu”.
Cine este Plahotniuc?
Neoficial cel mai bogat om din Republica Moldova, Vladimir Plahotniuc are afaceri în domeniile petrolier, financiar-bancar, hotelier, dar şi în media. Averea lui era evaluată la 2 miliarde de dolari, dar anumite cercuri spun că este mult mai mare! Mogulul basarabean deţine principala televiziune de la Chişinău, Prime TV, dar şi alte două posturi TV.